Hier in ons loftje slingeren een heel aantal tijdschriften rond. Naast ons abonnement op Humo en Flair valt hier maandelijks ook Total Film in onze brievenbus. Deze maand stond er een artikel in dat me uitermate kon bekoren: "80 Great Things About The '80s". Ik zal het er ongetwijfeld nog wel over hebben op mijn blog de komende weken aangezien er veel is dat me weer even deed denken aan hoe fantastisch het wel was om op te groeien in dat decennium. Maar voor nu, nummer 13: "Sweets, before global branding." Nooit geweten, maar blijkbaar heette Snickers in het Verenigd Koninkrijk vroeger Marathon, een naam waar de Britten vandaag de dag nog met weemoed aan terug denken. Dat deed me er trouwens aan denken hoe verknocht ik was aan de vroegere naam voor Twix, hier bij ons in België. Yep! Raider! Doom day of beter 'doom year' was blijkbaar 1991, toen Mars (nu Masterfoods) werk maakte van een globale marketingstrategie. In 70% van alle landen werden de twee smalle repen, koekjes met een laagje caramel en overgoten met overheerlijke chocolade, al succesvol verkocht onder de naam Twix. Enkele Europese landen, waaronder België, vormden de uitzondering op de regel. Blijkbaar speelden historische redenen hierin mee. Maar met de opkomst van onder andere MTV was het belangrijk een product werelwijd aan de man te kunnen brengen, en dat ging alleen maar als het product overal dezelfde naam had. Hm. Twix heeft me nooit kunnen bekoren. Geef mij maar Raider!
Monday, April 9, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Dat wist ik niet, dus de lancering van MTV en de 'uniformisering' van de mars-merken gaan hand in hand?
Ik denk dat niet zozeer de lancering, maar wel het groeiende succes van onder andere MTV hierbij een belangrijke rol speelde, vooral het wereldwijde succes dan.
Raider... Na school met kleingeld in de hand de krantenwinkel binnen... Mjam
Raiders waren geweldig.
Pas in het chocolademuseum in Keulen heb ik er nog enkele zien liggen... jammer dat er een glazen kastje rond zat.
Post a Comment