Wednesday, April 11, 2007

Fit-o-meter


Gisteren zijn Kaatje en ik een wandeling gaan maken in het Stadspark van Turnhout. 't Was weeral jaren geleden dat we daar nog eens geweest waren en ondertussen zou er heel wat veranderd zijn. En ja, inderdaad, de atletiekpiste die er vroeger altijd verlaten bij lag en waar we hoopten wat leuke foto's te maken bleek omgetoverd tot de nieuwe thuishaven van FC Turnhout. Mijn mama had ons daar al voor gewaarschuwd, en ze bleek nog gelijk te hebben ook. Daar waar je vroeger probleemloos rondjes kon lopen op de piste, bleek nu alles goed omheind te zijn. Maar dat was nog het minste van mijn zorgen, dat atletiekveld. Op het einde van onze wandeling gingen we een kijkje nemen naar het nieuwe zwembad, de pracht en praal van de Kempen. Wel, ik kon alleen maar vaststellen toen ik dat gebouw zag dat ik met heimwee terugdacht aan de tijd dat op de plek waar we stonden vroeger een openlucht olympisch zwembad stond. 50 op 25 meter. Een zwembad om pas 'ú' tegen te zeggen. Destijds nog gebouwd door de Duitsers. Met een lage wipplank en een 3 meterplank. Er was dan nog een ondiep zwembad van 25 op 12,5 meter en een plonsbadje voor de kinderen. En, een enorm grasveld om op te zonnen. Maar nu, niets meer van dat alles.

Wat ook verdwenen was in het park, was de fit-o-meter. Een hype in de jaren '70 dat er kwam op initiatief van Bloso. Op onze wandeling kwamen we nog wat restanten tegen van de fit-o-meter. Zo van die metalen balkjes waar je dan vol enthousiasme over moest springen. Maar, niet getreurd. Even later ontdekten we dat er in het Stadpark vandaag de dag verschillende omlopen zijn waar je naar hartelust kan joggen. En dé voorziening die elke sportieveling moet lokken is een centrale stretchplaats, voorzien van een bord met uitleg. Feit was dat het niet echt aan ons besteed was, aangezien we tijdens onze wandeling niet meer dan 8 km per uur haalden...

2 comments:

Anonymous said...

Fit-o-meter? Is dat niet zo'n parcours waar je verschillende oefeningen moet doen.

In Eupen is er nog wél zo'n parcours. Je zou denken dat het niet meer poplair is. Toch loont het zich heer wel. Bij mooi weer zie je soms een groepje mensen die staan te wachten op andere mensen die met een andere oefening bezig zijn.

Een stad verandert, die plaatsen dus ook. Kan me voorstellen dat het soms verwarrend is om te zien hoeveel er nou precies verandert is.

Je hebt wel een mooi verslagje gemaakt!

spekvriend said...

Ik mis de fit-o-meter in Turnhout toch ook wel. Vroeger in mijn lenige jaren meermaals afgelegd...