Tuesday, March 27, 2007

Beany & Cecil


Er zijn van die dagen dat ik volgende twee bedenkingen maak: 1. Soms vind ik mezelf toch wel fantastisch en 2. Soms kan ik toch echt wel blij zijn met de simpele dingen in het leven. En gisteren was het dus weer zover: ik vond mezelf fantastisch en ik was echt blij met iets simpel, iets waar anderen waarschijnlijk even blij mee zouden zijn als met een dode mus.

De context... U weet het of u weet het misschien niet, maar sinds begin jaren '80 ben ik een enorme fan van Robert Hepler Lowe. Dus vanzelfsprekend ook van zijn films, en vooral die uit zijn beginjaren waar About Last Night... zeker bijhoort. Een film van midden jaren '80 toen Rob Lowe er zeer charismatisch uitzag, al zeg ik het zelf. Ik moet zeggen dat ik ondertussen de dialogen al helemaal van buiten ken, de filmlocaties vrijwel geen geheim meer voor mij vormen, maar waar ik geen flauw benul van had, was de cartoon waar Danny (Rob Lowe) naar zit te kijken op een ochtend. Tot ik begin deze week eens op IMDB keek en wat stond daar? Beany & Cecil. Eerst ging ik er van uit dat Matty's Funday Funnies de titel van de aflevering was die te zien is, maar al snel bleek dat niet het geval te zijn. Tijd voor een stukje televisiegeschiedenis!

Beany & Cecil staat gekend als één van de meest innovatieve en ontspannende shows die ooit op televisie te zien was. Beany & Cecil zagen het levenslicht aanvankelijk als poppen in de televisiereeks Time for Beany die te zien was van 1950 tot 1953. Centraal stonden Kapitein Horatio Huffenpuff, zijn neefje Beany en vriendje Cecil, het zeezieke (hij moet daardoor altijd niezen) zeeserpent die met hun boot, de Leakin' Lena, de zee bevaren en de wildste avonturen beleven. Het succes van Time for Beany was vooral het gevolg van het lef dat bedenker Bob Clampett had. Hij stak namelijk de draak met alles en iedereen, tot groot jolijt van het Amerikaanse publiek. Na verloop van tijd kreeg hij de hulp van comedy genie Stan Freberg en stemtalenten Daws Butler en Don Messic, twee keien in het vak. Het werd één van de meest populaire shows uit de jaren '50 die twee Emmy's in de wacht wist te slepen.

Nadat Time for Beany afgevoerd werd, lanceerde Bob Clampett een animatieserie, Matty's Funnies with Beany & Cecil, die haar première kende in 1962. Het duurde niet lang voor Matty afgevoerd werd en Beany & Cecil in het centrum van de belangstelling kwamen te staan en alle aandacht naar zich toetrokken.

Cecil & Beany. Zover was ik dus al. Maar de titel van de aflevering? Het enige wat ik mij nog kon herinneren was dat het zich onder water afspeelde (het stukje dat te zien is in About Last Night... dan toch) en dat het zeeserpent (mét snor!) "Good morning officer!" zegt. Twee clues om mijn zoektocht op You Tube mee te starten. Om te beginnen waren er al niet veel filmpjes, dus het was effe kijken naar hetgeen in aanmerking zou kunnen komen. En... ik had geluk. Het eerste dat ik aanklikte om te bekijken, bleek meteen het goede te zijn! De titel was Beany meets the Monstrous Monster! Wat opzoekwerk leerde me dat de productie (in kleur) van Bob Clampett (Snowball Studios) voor het eerst op ABC te zien was rond 1962. Het is echt puur amusement starring Captain Huffenpuff, Beany, Cecil, Louie the Loan Shark, Snappsy Maxie, Staring Herring, Jack the Knife en the Big M!

No comments: