Friday, March 23, 2007

Atari - The Number One Video Game


U weet het of u weet het niet, maar Sinterklaas heeft hier vorig jaar een Playstation 2 afgezet. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad vooraleer de knoop was doorgehakt, maar in 2006 waren we dan toch zover. Waarom? Omdat we hier al een paar jaar (ik schat zo van 2004) Virtua Tennis 2 hadden liggen, en daar uiteindelijk niets mee gebeurde. Maar goed, de Playstation arriveerde, en ineens werd onze collectie spelletjes uitgebreid met in de eerste plaats titels die we vooral in het lunapark op de kermis speelden: Time Crisis II en Crazy Taxi.

Nu eerlijk gezegd, ik ben toch niet zo wild van die spelletjes. Buiten Virtua Tennis 2 krijg ik nogal vrij snel last van 'nausea'. Nee, geef mij dan maar mijn ATARI 2600. Gekocht rond 1980 (ten tijde van mijn eerste communie moet dat geweest zijn). De prijs? Ik schat destijds toch een 5000 Bfr. En spelletjes kostten toen ook al een 1400 Bfr. Toch een aardig prijskaartje! Als ik me niet vergis kreeg je bij je Atari Video Computer System twee spelletjes, meestal Space Invaders en Missile Command. Wat mij het meest bijgebleven is, is het feit dat de doosjes van de spelletjes er altijd zo indrukwekkend uitzagen en je warm moesten maken voor spanning en avontuur. Maar wanneer je het spel dan opstartte: simpelheid troef.

Ik denk dat mijn collectie in de jaren '80 om en bij de 20 à 30 cartridges omvatte. In de jaren '90 en vooral de voorbije jaren groeide dit dankzij frequente bezoeken aan diverse rommelmarktjes uit tot iets meer dan 100. And we've only just begon to collect...!

No comments: